vrijdag 10 februari 2017

Met een tas vol saladebakjes, sambalbakjes en andere verpakkingen naar tante

Lees het verhaal van een mantelzorger die regelmatig eten langsbrengt bij haar tante.



Tante Angela, door ons mij als mantelzorger liefkozend ook wel Tangela genoemd is al geruime tijd ziek en verblijft in een verzorgingstehuis. Het is een prima plek hoor en het eten is ook niet verkeerd daar, maar lekker eten is wat ze nog steeds graag doet, onze Tangela. Ze is dan ook een stevige Dame, maar heeft ooit een auto ongeluk gehad en sindsdien niet meer zo goed ter been door wat breuken hier en daar. Afijn, het bleek al snel dat ze het thuis alleen niet meer kon redden en daarom dan maar in dit huis. Ik kom zeer regelmatig bij haar langs als mantelzorgster en neem dan altijd lekkere dingetjes voor haar mee. Zodat ze naast de reguliere maaltijden altijd wel iets lekker binnen bereik heeft. Geeft het leven van alledag toch meer cachet, nietwaar?

Met sambalbakjes en saladebakjes naar tante

saladebakjes met deksel
Ik verpak veel van mij gerechtjes altijd in saladebakjes met een scharnierend deksel. dit is zo handig. Heb dit soort saladebakjes nu altijd op voorraad, want als ik thuis voor het gezin iets kook dan gaat er doorgaans iets lekkers in een bakje voor Tangela en de volgende dag breng ik het bij haar. Het is ook bijzonder handig voor allerlei sauzen. Maak graag mijn eigen sausjes. Lekker voor bij het eten, maar ook dipsauzen en vooral Guacamole waar we zo dol op zijn en ook Tangela is er gek op. Dit is een heerlijke groene saus die gemaakt wordt van avocado en is zalig als dipsaus. Al deze plastic doosjes stoppen we in een plastic draagtas en gaan daarmee op weg naar Tangela.

Sambal bij? Ja graag maar niet zo'n grote pot, liever in een sambalbakje

sambalbakje
In de familie zijn we altijd mensen geweest die lekker pittig, gekruid eten wel konden waarderen. Ja dat vind je niet in zo’n verzorgingshuis. Tangela houdt hier ook van, dus vond ik het mijn aangename taak om overal de lekkerste sambal te vinden. Buiten de fabrieks sambal die je overal bij de supermarkten terug kan vinden wordt er ook lokaal veel verschillende soorten sambal geproduceerd. Het is deze kleinschalige productie die we interessant vinden. Voor Tangela verpak ik dat in de kleine plastic sambalbakjes. De houdbaarheidsdatum is doorgaans beperkter omdat het niet vol zit met allerlei middelen, maar gewoon biologisch verantwoord is. Al deze dingen om te verpakken vind ik online tegenwoordiger en daar hoeft u geen mantelzorger voor te zijn. Snapt u…?! :-) Al met al is het een aardige bezigheid voor mij persoonlijk om als mantelzorger actief te zijn. Het leven van mijn tante wat ernstig is veranderd na het ongeluk wordt toch iets prettiger door dit soort kleine zaken lijkt mij. Dus ik doe het graag. Wel tot zover mijn kleine bijdrage over mezelf en wat ik doe als mantelzorger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten